Costa Blancan suomalaiset sivut

Luvat ja budjetti kunnossa, N-332:n levennys alkamassa

Kauan suunniteltu levennys maantie N332:n pullonkaulaan eteni viimein, kun kaupunginvaltuusto sai hiljattain projektin aloittamiseksi tarvittavat luvat sekä budjetin.
 
Muutaman kuukauden kuluttua alkava levennys jäi kesken Zapateron PSOE-koalitiohallitukselta vuonna 2011, vaikka siihen vaaditut pöytäkirjat olivat olemassa jo tuolloin. Projekti käynnistyy 15 miljoonan euron aloitusbudjetilla ja kaiken kaikkiaan levennykseen on varattu noin 32 miljoonaa euroa.
 
Torreviejan kaupunginvaltuusto on nyt saanut haltuunsa luonnoksen kehitysministeriön, hallituksen sekä muiden asianosaisten viranomaisten välisestä yhteistyöstä. Asiakirjassa määritellään tarkat yksityiskohdat kaupungin lävitse kulkevan N332-maantien leventämiseksi Guardamar del Seguran sekä Pilar de la Horadadan kaupunkien välillä.
 
Kaupunkisuunnittelusta vastaava valtuutettu Francisco Moreno vahvisti laajennuksen alkavan pian, ja että infrastruktuurista vastaava Valencian aluehallinnon valtuutettu Isabel Bonig sekä Torreviejan pormestari Eduardo Dolon sopivat tarkemmista yksityiskohdista projektin ensimmäisten viikkojen aikana.
 
Noin 90% projektiin vaadittavasta maa-alueesta on jo kaupungin omistuksessa. Loput 10% on pakkolunastettava. Suunniteltu tie sisältää myös kaksi liikenneympyrää ja se kulkee kilometrien 53,6 ja 61,4 välillä, ollen siten yhteensä lähes 8 kilometriä pitkä - yhdistäen La Matan kaupunginosan Punta Primaan (Orihuela Costa).
 
Valtuuston mukaan budjetista on määrätty projektin aloittamiseksi sekä puuttuvan 10% maan hankitaan yhteensä 15 miljoonaa euroa. Levennyksen loppusumman uskotaan olevan noin 32 miljoonaa euroa, ja suunnitelmia käydään nyt läpi.
 
Yksi projektin osapuolia askarruttanut asia on ollut työmaavaiheen ajaksi laadittavien kiertoteiden suunnittelu. Rannikkoreitin, sekä muiden yksityisteiden lisäksi on olemassa hyvin vähän vaihtoehtoja ohittaa sisään- ja ulostulokohdista Carrefourin ja Los Balconesin lähellä. Samaisella N332:n pätkällä on viime vuosien aikana ollut myös useita ihmishenkiäkin vaatineita onnettomuuksia. Reittiä Carrefourista kohti pohjoista La Mataa sen sijaan pidetään helpompana ratkaisuna.
 
Mikäli kaikista yksityiskohdista ja vaiheista päästään yhteisymmärrykseen, projekti voisi tulla urakoitsijoitten tarjolle 2015 puolivälissä. Itse työ voitaisiin siten aloittaa esimerkiksi syksyllä. Näin vältyttäisiin myös kesäkauden ruuhkilta.
 
 

Kirjoita kommentti